צרו קשר

    ּ

    ממונה בטיחות

    ממונה בטיחות במקום העבודה- מהו תפקידו?

    תפקידו המרכזי של ממונה בטיחות הוא לבצע הגדרה של מכלול נהלי הבטיחות בהתאם לתקן הישראלי ובהתאם לאופי מקום העבודה בו הוא פועל. תפקיד זה חולש על מגוון נרחב של תחומים, החל מבניית תכנית בטיחות אשר נועדה להגביר את המודעות לנושאי בטיחות וגיהות בקרב העובדים, דרך ניהול הליכי ביקורת ופיקוח על כל נושאי הבטיחות במקום ועד ליישום תקנות בנוגע לפעולה בשעת חירום.

    כל ממונה בטיחות מחויב לעבור הכשרה מקיפה בתחום הבטיחות והגיהות התעסוקתית, וזאת באמצעות קורסים הממומנים בחלקם על ידי משרד התמ"ת והמוסד לביטחות ולגיהות במדינת ישראל. קורסים אלו ממוקדים על פי תחומי עיסוק שונים במשק הישראלי, החל מענף התעשייה הקלה והכבדה, דרך ענפי מסחר ושירות ועד לענפי חקלאות, בנייה, שינוע וכדומה.

    במפעלים, חברות ובתי עסק המעסיקים פחות מ-50 עובדים, בעלי העסק מחויבים בקיום הדרכות בטיחות לקהל העובדים, וכמו כן, הם מחויבים לשכור את שירותיו של ממונה בטיחות חיצוני בהתאם לתקנות משרדת התמ"ת הנקבעות על פי התחום התעסוקתי.

    לעומת זאת, מפעלים ועסקים המעסיקים למעלה מ-50 עובדים, תפקידו של ממונה בטיחות חייב להיות מאויש על ידי אחד מעובדי המקום, וכמו כן, בעלי העסק או המפעל מחויבים בקיום הדרכות וביקורות מקצועיות בתחומי בטיחות שונים, לרבות, בטיחות אש, בטיחות בדרכים וכדומה.

    ממונה בטיחות אש כחלק בלתי נפרד מיישום תקנות בטיחות וגיהות במקום העבודה

    במדינת ישראל, כל בית עסק, מחסן לוגיסטי,מפעל ייצור וכדומה, מחויב לבצע ביקורות תקופתיות בכל הקשור לבטיחות אש. ביקורות אלו מיושמות על ידי ממונה בטיחות אש, האחראי בין היתר על העברת הדרכות מקצועיות לעובדי המקום בנוגע לאופן הפעילות במקרי חירום.

    עבודה בגובה – שאלות ותשובות בנושא עבודה בגובה וסולמות

    מהי עבודה בגובה?

    בהתאם לפקודת העבודה בגובה משנת 2008, עבודה בגובה הנה כל עבודה שמעל גובה של שני מטרים. כל אדם העובד בגובה מחויב להשתמש בציוד עבודה בגובה: לשים נעליים עם סוליות המונעות החלקה וכובע המונע הסתנוורות וטשטוש. כל אדם העובד בגובה חייב לעבור הדרכה ע"י מדריך מוסמך מטעם משרד התמ"ת וכל שנתיים נדרש לבצע רענון.

    מה כוללת עבודה בגובה?

    עבודה בגובה כוללת עבודה על סולמות, פיגומים, טיפול בעצים וגיזום, התקנת בימות, התקנת מערכות הגברה ותאורה, עבודה עם סלים להרמת אדם, עבודה על גגות.

    האם לשם כל עבודה עם סולם אני דרש לעבור הדרכה?

    חשוב לדעת כי מבחינה סטטיסטית, מרבית התאונות כתוצאה מעבודה בגובה נגרמות בשל נפילה מסולם.
    כל סולם מעל גובה שני מטר נחשב עבודה בגובה. ראשית, על הסולם להיות מאושר לפי תו תקן. בנוסף, מומלץ לוודא שתוקף הסולם עדיין רלוונטי.

    כאשר קונים סולם מומלץ לבדוק את תקינותו. תחילה בודקים כי כל הרגליים, הסוליות והשלבים אכן מותקנים בשלמות ולא כוללים חלודה או שבר. לאחר מכן, מומלץ לבדוק כי הסולם יציב ואינו מתנדנד. לבסוף, כדאי לדעת כי העבודה על סולם הינה תמיד ביחיד, אסור לשני אנשים לעבוד יחד על אותו סולם.

    מי מוסמך להעביר הדרכת עבודה בגובה?

    כל אדם העובד בגובה מחויב בהדרכת בטיחות בגובה. באתר משרד התמ"ת ישנה רשימה אשר בה נכללים כל המדריכים המוסמכים להעביר הדרכת עבודה בגובה. העובד המודרך, מקבל הדרכה מקצועית על מנת שיהיה מודע לחוק ולכללים אשר נועדו לאפשר עבודה בצורה בטיחותית ונכונה.

    משך ההדרכה בגובה משתנה בהתאם לנושאים הנלמדים, בדרך כלל ההדרכה כוללת מצגות, סרטונים והרצאות. לאחר סיום ההדרכה מקבל העובד אישור הסמכה לעבודה בגובה. ללא אישור זה לא רשאי האדם לעבוד בכל גובה העולה מעל שני מטרים.

    האם עבודה בגובה היא דבר מסוכן?

    בהחלט! בהתאם לנתונים הקיימים, בכל שנה נהרגים בשיראל כ -22 עובדים כתוצאה מתאונות גובה. מאז יציאת התקנה החדשה וקיומם של הדרכות לעובדים בגובה יורד בהתמדה מספר הנפגעים כתוצאה מעבודה בגובה. פועל אשר עובר את ההדרכה, עובד לפי כללי הזהירות, מפקח על סביבתו ונשאר ערני, מפחית מאוד את סיכוייו להיפגע כתוצאה מתאונת גובה.

    עבודה בגובה, בפעמים רבות, היא דבר מחויב המציאות וחלק מהעבודה. מאחר וזו עבודה שמחייבת תשומת לב וזהירות, הוראות הבטיחות והתקנים שנקבעו בחוק אכן מהותיים וחשובים. אסור לזלזל או להקל בהם ראש.

    האם אוכל לבצע עבודה בגובה ללא אישור?

    החוק אוסר להעסיק אדם אשר לא עבר קורס עבודה בגובה וקיבל אישור הסמכה לעבודה בגובה. חשוב לציין כי חובת העובד לעבוד בהתאם לחוק וחובת המעביד לספק לו הדרכה. בעת התרחשות תאונה יתכן וחברות הביטוח יתחמקו מאחריותם לתאונה כתוצאה מכך העובד או המעביד לא פעלו בהתאם לחוק

    מיהו ממונה בטיחות בעבודה?

    החוק מחייב מינוי של ממונה בטיחות בעבודה בכל מקום עבודה אשר יש בו סיכון בטיחותי כלשהו, ואשר מעסיק 50 עובדים ומעלה, כמו למשל: בתי חולים ומוסדות רפואיים, מוסדות לימוד, מוסדות מחקר, נמלי תעופה, שטחי חקלאות, פרויקטים של בנייה, מעבדות וכן הלאה. ממונה בטיחות בעבודה אחראי על כל נושא הבטיחות, החל בבדיקה תקנים של אבזרי בטיחות שונים במקום העבודה, ועד להדרכה של העובדים לגבי צורת העבודה או השימוש בחומרים מסוכנים שבמקום העבודה.

    מי יכול להתמנות לממונה בטיחות בעבודה?

    החוק מגדיר את ההכשרה הנחוצה לממונה בטיחות בעבודה. ממונה בטיחות בעבודה יהיה אדם בעל תואר בתחום הטכנולוגיה, ההנדסה או מדעי הטבע, ובעל ניסיון של שנתיים לפחות במקצוע, או טכנאי או הנדסאי בעל ותק של 3 שנים לפחות במקצועו, או אדם בעל השכלה שוות ערך לאלו, ובעל ותק של 3 שנים לפחות במקצועו. אדם כזה יכול לעבור קורס לממונה בטיחות בעבודה, ולאחר מכן להתקבל לעבודה בתחום. ממונה בטיחות בעבודה חייב לעבור השתלמויות בתחום במשך שמונה ימים בשנה, במקומות המאושרים על ידי מפקח העבודה.

    תפקידו של ממונה בטיחות בעבודה

    ממונה בטיחות בעבודה,אחראי על כל נושא הבטיחות במקום העבודה שלו, בהתאם לתנאים במקום. בין התפקידים של ממונה בטיחות בעבודה נכללים: איתור של מפגעי בטיחות שונים במקום העבודה; בדיקת הסדרי הבטיחות השונים למקרים שונים; בדיקה ובירור של הסיבות שהובילו לתאונות או למחלות מקצוע אצל עובדים במקום; הדרכה של הוראות בטיחות, החזקת הכלים הדרושים לבטיחות, דרישה והכנה של הוראות בטיחות ודיווח על מקרים שונים הקשורים לתחום; הנעה והסדרה ושל כל נושאי הבטיחות, והפקת לקחים ממקרים שונים; בדיקה ווידוא של קימום של התקני בטיחות ותוכניות בטיחות; קביעת הסדרים בטיחותיים בעבודה, וסדרים במקרי חירום; קידום המודעות בנושא הבטיחות והגהות בעבודה בקרב העובדים; מילוי הוראות בטיחות שונות; רישום ותיעוד של כל מידע בנושא הבטיחות, ועוד. בעזרתו של ממונה בטיחות בעבודה, ניתן לשמור על בטיחותם של העובדים בכל מצב, ולמנוע תאונות ואסונות אשר עלולים להתרחש בסביבת עבודה מסוכנת.

    בגדי עבודה איכותיים

    כל אחד מאיתנו אשר קם בבוקר והולך לעבודה מתאים את לבושו לקוד הלבוש של הסובבים אותנו וכמובן את קוד הלבוש של בית העסק בו אנו עובדים. בחלק ממקומות העבודה קוד הלבוש הנו בגוד מחויט ואילו במקומות עבודה אחרים קוד הלבוש הינו פשוט וסטנדרטי , כך או כך קוד הלבוש מכתיב את קולקציית בגדי עבודה שניתן למצוא אצל כל אחד מאיתנו. כל זאת נכון עבוד מקומות עבודה בהם אין שימוש יום יומי בלבוש בגדי עבודה ממותגים המסופקים על ידי המעסיק. בגדי עבודה הינו פתרון יעיל להספקת ביגוד לבית עסק וכמו כן נפוץ במקומות עבודה גדולים כגון מלונות , מפעלים , רשתות אוכל מהיר , סופרים ולעיתים גם בבתי עסק קטנים אשר רוצים באמצעות בגדי עבודה להציג חזות אחידה בן העובדים וכמו כן בניית מיתוג חיצוני לכיוון הלקוחות. דגשים לבחירה נכונה של בגדי עבודה : בעת בחירת ביגוד לבית העסק יש לקחת בחשבון מספר מרכיבים חשובים כגון שימוש נכון בלוגו וסלוגן החברה לצורכי מיתוג , התאמת הביגוד לעובדים לפי תחום עיסוק , לדוגמא ביגוד שיסופק עבוד עובדי מטבח הינו שונה מבגדי עבודה שיסופקו לעובדי דלפק. וכמו כן בגדי עבודה שיסופקו עבור עובד זוטר יהיו שונים מסט מדי עבודה שיסופק לאחראי משמרת . כמו כן יש לקחת בחשבון את האקלים בו נמצא העובד , לעובד העובד בחדר קירור יסופקו מדי עבודה חמים ולחילופין לעובד העובד בחוץ בימי הקיץ החמים יסופקו בגדי עבודה קלילים מבד נושם. כל זאת כמובן תוך שמירת שימוש יעיל במרכיבי בגדי עבודה כך שיתאמו למיתוג העסקי.

     

    מרכיב נוסף בבחירת ביגוד הנה נוחות העובדים

    זה ידוע שכאשר נוחות העובדם גבוהה כך גם לרוב תפוקת העובדים לכן אן לזלזל בבחירת בגדי עבודה אשר יספקו נוחות מרבית לעובדים וזאת על ידי בחירה של בדים נוחים וגזרות מחמיאות. כחלק מהתאמת בגדי עבודה לעובד יש לקחת בחשבון גם התאמה נכונה של נעלי עבודה לתחום העיסוק, לדוגמא התאמת נעלי עבודה המונעות החלקה עבור עובדי מטבח ועובדים אשר עובדים באזור עם סכנת החלקה וכמו כן נעלי עבודה ייצוגיות עבוד עובדים אשר עובדים בחזית בית העסק ומול קהל הלקוחות במהלך השנים צברנו ניסיון רב בהתאמת בגדי עבודה למגוון רחב של בתי עסק תוך דגש הן על נוחות העובדים וצרכיהם והן תוך דגש רב על המיתוג העסקי של בת העסק. נשמח להעניק לכם שירות מקצועי ומותאם לצורכי העסק שלכם.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ